REŽIJNÍ KNIHA
Základem je tvořivost. Schopnost
něco produkovat, vytvářet. Není však myšleno umění reprodukovat zadaný úkol,
ale umění osobitě jej interpretovat, autorsky jej osvětlit a zmocnit se ho.
Nepřestávat klást si otázky a hledat odpovědi. Nalézat nové a nové cesty,
neznámé dimenze a polohy, které v sobě autor dosud neobjevil.
Protože
když umělec setrvá delší dobu v jednom pocitu, náhledu na danou věc či dokonce
jisté obzory nadobro uzavře, dříve nebo později zakrní a stane se starým,
opotřebovaným, neatraktivním člověkem pro mladší lidi s jiným názorem a nebude
schopen přijímat nekonvenční formy. Nekonvenčními formami míním ty opravdu
nekonvenční, tzn. výjimečné i pro období postmodernistické, i když se zdá, že v
této době nemůže nic překvapit. Poněvadž všechno plyne, jevy okolo nás jsou v
nepřetržitém vývoji a měnícím se pohybu (různorodá rychlost tempa). I když se
jeví naše doba jako jednoznačně hektická a neukrotitelná jakožto čas, kdy je
zdánlivě všechno dovoleno (např. cestovat do vesmíru), věk informací, není tomu
a ani by tomu tak být nemohlo.
Jen
když se pustíme do "rozboru" přítomnosti (i kdyby utíkala podle
hodinových ručiček v pravidelném tempu), v konfrontaci s minulostí či
budoucností nabývá jiného výrazu. Všichni dobře známe situaci, kdy se nějaký
osudový, shůry daný okamžik či fakt mění svou intenzitou agresivity či její
polarity.
Proto
bych rád zdůraznil, že stejný postup bychom měli praktikovat jak v uměleckém,
tak i v osobním životě pozemském. Umění
šokovat je velice atraktivní, ale dle mého soudu už neodráží dnešní dobu. Je
tak přesycena medii a audiovizuálními vjemy, že je nutno postupovat pomalu (bez
agresivity, tzn. promyšleněji, racionálněji - poněvadž tato složka ochabuje
před tou spontánnější. Ne že by lidé v dnešním globalizovaném světě neměli svůj
život naplánovaný a předem vykalkulovaný a své kariéristické postupy by podle
předem promyšlených taktik nerealizovali, ale v tom přece nespočívá správné
využití mozku. Když přece svůj mozek rozumově řídíme, máme pak opravdovou
radost a opravdový žal. Omezování pravého rozvažování dle výčtu nahoře jen
napomáhá a leckdy i vytváří přetvářku, faleš a předstírané city či hnutí mysli.
Toto
se opět mísí jak v tvorbě, tak v soukromém žití. Herec, který žije v pravdě, ať
už je sebekrutější, a dokáže ji obhájit i v nepříznivé společnosti či v
kolektivu, kde nepanuje tvůrčí atmosféra, se sice může trápit, ale výsledek i
proces jsou v konečném výsledku pozitivnější.
Bolest pomine, štěstí zůstane. Honba za výsledkem
jakožto fenoménem postmoderní společnosti (vedle touhy po materiálním bohatství
je druhá v pořadí touha po slávě) není rovněž chápána správně. Tento hon nemusí
být v jádru jedovatý, ale nesmí být krátkozraký a krátkodobý. To v převedení do
skutečnosti znamená, že nesmíme toužit nejen po úspěchu a pozitivních reakcích
z okolí (v divadle je takovým vrcholem vždy premiéra), ale ani po jednoznačně
dobrém osobním pocitu z dobře vykonané práce. Tato domýšlivost, a sice již ne
primární, ale sekundární (o něco složitější) touha po společenském uznání a
následném vzestupu (ať už je to kamkoliv) je sebezničující a po nějaké době
vyčerpaná alternativa volby, třebaže se nejeví na první dojem tak špatně. Cesta
je vždycky složitější. Jakmile dostaneme pocit, že jdeme správně, hned
zakopneme o kámen a klesáme k zemi. Protože jakmile se dostaneme do vyšší
komnaty, abychom v ní setrvali, musíme objevovat další. A tak dále. Jenže
složitější cesty jsou vždycky nebezpečnější. A to nejen v tom, že v sobě musíme
určité tužby potlačovat, ale taky proto, že v čím vyšší sféře se ocitáme, tím
větší existuje pravděpodobnost, že spadneme dolů. A zároveň že nás ten pád bude
víc bolet.
Hranice
vnímání hranic umění a skutečného života se vyostřují a stírají. Tyto hranice
je třeba stále upravovat a hodnotit, protože jednou žijeme rychle, podruhé
pomaleji. Rychlost logicky souvisí se spontaneitou a emotivitou, vleklost spíše
s přemýšlením. Ale teprve poté, co uvažujeme opravdově a důkladně, dostávají
věci přirozenější spád. Myšlenky létají rychlostí světla. A to je přece
"dokonalý" záblesk - myslet světelnou rychlostí!!!
Psal
jsem tedy něco o tom, že je třeba naší době vstříknout trochu toho pravého
vědění. Doufám, že už je jasné, co tím pravým věděním myslím. Převahu rozumu
nevyžaduji. To by se přece opakovaly případy z minulosti. Doba musí jít dál než
jenom za prvoplánovým okouzlením módními vlnami a efektními, "šokujícími
happeningy". Rozumu tedy chybí větší opravdovost, upřímnost a spontaneita.
Stejně jako emotivitě. Tyto složky jsou v nerovnováze, protože jim chybí
optimální náplň. Spontánních není spousta věcí a lidí, které kolem sebe denně
vidíme. Jsem si jist, že takovíto lidé nemohou ani zdravě myslet, když si nedokážou
zablbnout a tudíž přiznat zaprášené komplexy. Skutečně svobodných lidí je málo.
Za komunismu to byli viditelnější disidenti - ale dneska je to kdo? Kdo může
veřejně prohlásit, že je doopravdy svobodný v tom, co dělá (za cenu, že by se
vzdal toho nejnutnějšího, co potřebuje)?
Podpůrným
pilířem tohoto jevu je splňování úkolů, které si nestíháme v dnešním rozkolu
prověřovat a zhodnocovat. Když se na chvíli zastavíme a uvědomíme si, co je
náplní našeho života, budeme si ho moci vážit? Kdo z nás se nebojí, že by se
přičiněním druhých a společnosti, ve které se ocitáme, ocitl na dně nebo na
okraji, kdyby řekl, co si doopravdy myslí? Jelikož nám bylo starší generací
vtloukáno do hlavy, že protestovat a říkat pravdu je zbytečné, přijde nám
naprosto přirozené, že nezasahujeme dnes již ne do "státních", ale
soukromých zájmů. A třebaže máme pocit, že dnes již žádné tabu neexistuje, ono
hnije v hloubi a dně společnosti. Starou gardu vystřídá garda nová, která k ní
však má velice blízko. Jen se bojím toho, že ta nová je nebezpečnější, protože
se poučila od té starší v tom, že nemusí být tak hlučná.
Když
se tabu přehlédne stejně jako každý jiný problém, zůstane ladem, hnije a ničí
zdravé kořínky. Proto nedopusťme, aby nám z velké části špatně vedené divadelní
školy určovaly směr vývoje českého divadelnictví (stírám rozdíl mezi
profesionálním a amatérským). Proč by lidi nemohli chodit do divadla pro
potěšení (tedy bez toalet a donucení) v pohodlné teplákovce
a s buřtem v ruce? Leckterému profesionálovi by možná spadl hřebínek a čistější
společnosti by se konečně ulevilo, protože má zácpu z toho, že se přesytila
přežitky z minulosti. Tohle projímadlo se neskládá z návratu k marxistickému
výkladu světa, spočívá jen v objasnění osobních priorit. Každý, ať si dělá, co
chce, jen když z toho má reálnou radost, štěstí a požitek. Nesmí se přejídat a
umírat na infarkt. Ti, co neměli v minulosti, mají zpravidla teď - jsou to děti
papalášů nebo restituenti. Šikovných, kteří si zaslouží odpočinek, je málo - a
kde vlastně jsou? V cizině, v kosmu, v našich představách…Většině studentů je
opět dobře v teplu a jasnu. A ti, kterým tam dobře není, nemůžou dělat věci
navíc, aby se v ústavu udrželi, protože mají co dělat s tím, co je vlastně
nebaví.
Nechci,
aby se člověk lišil i za cenu sebezničení. Přál bych si, aby se člověk s
ohlédnutím na minulost neměl za co stydět. Odvolávat se na budoucnost je
zbabělé. Zároveň je však zbabělé užívat si přítomnosti. Ideální je dle mého žít
mimo čas a prostor, ale to je příliš složité a v průběhu celého dne ve styku s
tvrdou realitou takřka neproveditelné. Snažím se však tomuto stavu (životu v
pravdě) přibližovat. A zároveň si tato stanoviska vyvracet, zpochybňovat a zase
nalézat a ospravedlňovat. Hledat nedosažitelné je přece smysluplnější než
nalézat uchopitelné. A naopak. Uchopit dosažitelné je někdy mnohem
komplikovanější než stavět vzdušné zámky.
Nejlepší
místo k tomu určené jsou jatka nebo jiná továrna, hala či výrobna a město,
ve kterém je možno tyto bizarnosti najít a které se nejen díky tomu brzy stane
velikým. Velikým ve smyslu plodícím hluboké, nekonečné, mocné, bezedné,
posmrtné, vědoucí i povzbuzující,
dávajícím naději. Přes sto padesát let to bylo město špíny, tmy, jámou smrti, plné
rozporů a touhy po změně. Teď je však na čase, aby se vše obrátilo v dosud
nepoznané. Nešťastní nebožtíci si berou svou daň. Bohatství v podobě
hmoty, jež bylo z velké části vytěženo, je nenávratně pryč, ale energie,
která k jejímu zisku byla zapotřebí, mezery v zemi vyplnila a je
v lidech i v hmatatelnu kolem nich hluboce
zakotvena. Ale ta matérie se nechce mstít, protože byla vypleněna lidskými
životy v božích rukách. Utrpení nese ovoce – válka je poučením pro další
generace, stejně jako zbytečné či ztracené životy produkují touhu po vyšším
poslání či zadostiučinění.
Tak i toto místo požehnáno buď a od nynějška váženo a hluboce ctěno, neboť s otevřenou náručí se může dostati do sevřené, semknuté nabitou silou. A protože divadlo, ať už komické nebo tragické, je o lidském utrpení, které musíme dennodenně podstupovat, je dobré hrát na místech, kde je toto utrpení znát. Proto i těžní věže, důlní jámy, šachty a hutě mohou být přitažlivými místy k akcím kulturního druhu. Zní to možná přehnaně krvavě a může to vyznívat jako jistá deviace, ale např. i jatka, hřbitovy v blízkosti kostelů či krematoria jsou k podobným účelům naprosto ideální, neboť energie nebožtíků (a přiznejme si, že za tímto označením se nemusejí skrývat vždycky bytosti, které by po uložení do hrobu potřebovaly svatý pokoj) může příjemně navonět (ve smyslu pročpět) divadelní prostor a produkce v něm. Divadlo je totiž o vzývání duchů či zemřelých předků, kteří nám po přivolání mohou pomoci poodhalit tajemství různého typu. Pokud vyvstává námitka, že hovězí či skot byl surově zbit a bez souhlasu zvířat poražen, vězme, že k tomu byl určen a nebojme se, že by se chtěl v posmrtné podobě mstít (i když v jiných šířkách by vše řádně promysleli, než by takové zvíře zabili). Přihlížející duchové zvířat (jestliže na jejich povýšení do duchovního stavu trváme) by spíše ocenili, že herci (tedy lidé vůbec) jsou stejná zvířata jako oni a stejně jako oni, ač si to leckdy neuvědomují, se den co den vystavují podobným porážkám a prohrám, když mají touhu neustále si něco dokazovat a předvádět se. Krávy přeci taky bučí jen proto, aby se před těmi ostatními producírovaly. A volové jak by smet!
A
konečně skládky, sutiny i haldy mohou bát rovnocennými poutními místy a
mýtickými kopci, na kterých se dá rovněž hrát divadlo. Cožpak i na těchto,
nepotřebnými levobočky-kameny vzniklých haldách, časem neporoste tráva? Jak
jinak by se měla brát tato dnes již přirozená součást některých našich měst?
Zvlášť vhodná k těmto účelům mi přijde halda (neb nepáchne) – i její tvary
a nejpřirozenější schopnost přizpůsobit se poutá již z dálky. A sváteční
pochod herců i diváků
na-horu může
znamenat obrovský zážitek, který bude umocněn snahou o znovuzpřítomnění
rituálu na vrcholu kopce (třeba při západu slunce), podobně jako když praotec
Čech čaroval na Řípu. Jde jen o to obeznámit s tím veřejnost a připravit
ji na „přijímání navaleniny ke stavu rovnocennému
s okolními, přirozeně vzniklými vrchy“ (pokud nejsou daleko). Takový spektákl pořádaný
v blízkosti slunce tak může být rituálem k zasvěcení kopce a jeho
následného pojmenování. Poutavým prvkem pak může být smyšlená báj nebo skutečný
historický osud avizovaného se zdůrazněním toho, jaký nezaměnitelný význam nese
halda pro své okolí. Jedná se samozřejmě o akci letní, ale nevylučuje se ani
mystifikační proces s reálným dopadem zimní…
Divadlo
jako surovina, divadlo surové, krvavé ve své podstatě, zbytné, ocelové i
zaprášené.
(východiskem
jsou statě O krutém divadle A. Artauda a město
Ostrava)
1) Herec – potřebuje imaginaci, sebejistotu + specifickou
energii, kterou musí vyzařovat a neotřelým způsobem vydávat; proces samotného
procesu je založen na spontánnosti a vědomém zapojení těla (nutná jeho souhra
s během myšlení)
2) Režisér (navigátor) – rovněž potřebuje představivost, ale musí mít
schopnost uplatnit ji v rámci širších souvislostí a složitějších celků,
v nichž stmeluje jednotlivé složky, které mají vypovídat o vzniklých
vazbách či souvislostech; průběh je většinou naplánovaný (předem připravený),
ale může vycházet i z inspirace složkami, které zodpovědný navigační
subjekt obklopují - vzniká tedy na místě, teď a tady.
3) Autor – měl by mít podobné předpoklady jako herec a režisér (nebo
přinejmenším vhled do těchto problematik), především pak vyžaduje ucelený,
jasný, přitom však nadále otevřený pohled na svět a osobitou filosofii, díky
níž si ten svět=divadlo vysvětluje a pomocí které též vzniká nejen příběh, ale
hlavně jeho podklad, v kterémžto právě autor může svůj náhled osvětlovat. „Výroba“
je o umění popustit uzdu svým představám, znamená však zároveň programově je
rozvrhnout tak, aby nějak příběh začal, probíhal i končil, a to na základech
„hlubšího vnuknutí“.
Zatímco herec je praktik a režisér
všeobjímajícím navigátorem, spisovatel (autor) je filosofem-vědcem. První dva
rovněž vyjadřují svůj názor na svět a razí jistou filosofii (jak už někdo řekl,
svět je divadlo a divadlo je malý svět, v němž zobrazujeme dobré i špatné
věci, které se dějí ve světě velkém), ale u nich převažují složky spíše
hmotnější, poněvadž i energie, která mezi oběma tábory koluje, je hmatatelná
(pokud se jedná o dobré divadlo). Během akce na povrch vyplouvá metafyzično,
které je přítomné i při zkouškách a režisérových navigacích, největší zátěž na
přemýšlení však nese spisovatel, pokud cítí zodpovědnost za předešlé
partnery-kolegy. Proto je také největším guruem
z těchto tří, protože má též největší svobodu (herec je zčásti poplatný
režisérovi a ten zase autorovi.
Dodatek:
Výše uvedené parametry se v podstatě vztahují k jednomu druhu
divadla, při jehož vzniku se dostane režisérovi autorův text do ruky a on jej
poté nazkouší s herci. Hodnoty smyslu či významu existence jednotlivých
aktérů se však mohou navzájem proměnit a jejich hierarchie znehodnotit nebo
dokonce anulovat, pokud se bude jednat např. o autorské divadlo, kde se všechny
tři složky míjí (představení je jinak obřad, během něhož dostane herec diváka
do extáze díky extázi své). Zde bychom neměli zapomenout na to, že vlastně i
autor, tedy každý autor, ať už žije v nesvobodě či svobodě, vždy je
poplatný době, lidem kolem sebe a vjemům, které ho obklopují. V tomto šlo spíše
o snahu vypodobnit jednotlivé body trojúhelníku, který spojuje nejdůležitější
částice, bez kterých by divadlo nemohlo existovat. Trojúhelníkem však může být
i jedna bytost, cítící navíc jen přítomnost jiných tvarů v sobě, ve
spojení, průse(čí)ku, kolem sebe… (viz Věčně nespokojené geometrické obrazce)