Než se budem teleportovat, to ještě
potrvá dlouho… I když by v budoucnu mělo v Ostravě stát v areálu
bývalých městských jatek v zrekonstruované budově na parcele 1949/3
sídlo Institutu pro Výzkum Teleportu (IRT) a první
"pravidelnou linkou" by měla být trasa Ostrava - Řím - a
zpět, je to hudba (doufejme, že polyfonní) budoucná.
Ale pozor! Údajně se podařilo díky
elektrické energii s pomocí kvantových počítačů na velkou
vzdálenost během několika vteřin teleportovat atom, kterýžto je
brán jako součást živé buňky! Rozhodně je to pokrok, uvidíme za
několik let - pokud se povedlo klonovat ovci, možná ji také časem v
mžiku uvidíme zkopírovanou na druhém konci planety než její sestru - snad
nepůjde o trapný trik nebo optický klam, ale o čistě
buněčnou záležitost!
Zpět k realitě. Máme tady
aspoň něco, co by mohlo nejen Ostravanům ulehčit a urychlit
dopravní život. Výsledkem studie jsou Městské rychlodráhy Ostrava.
Inspirací je berlínský S-Bahn a spousta dalších větších měst, která
užívají městskou rychloželeznici. Efekt je podobný jako v užívání metra,
jen je celá doprava pozemní či nadzemní. To znamená, že vozy jsou
uzpůsobeny pro rychlou dopravu cestujících: mají aerodynamický tvar a v
městském prostředí jsou železnice koncipovány na rychlý přesun v
prostoru i čase (vlaky zastavují na rozdíl od tramvají, trolejbusů a
autobusů jen na nejdůležitějších, nejfrekventovanějších
místech s poměrně velkými zastávkovými vzdálenostmi), zároveň
minimálně zasahují do ostatních městských přepravních
systémů včetně automobilismu a chodectví např. formou
nadmostění, koridorů atp. Zavedením pravidelných linek (viz níže) by
se postupně mohla vyeliminovat zatím nejméně ekologická městská
přeprava autobusová; snad by se v rámci urbánního prostoru podařilo
snížit i počet aut.
Výsledkem jsou tyto tři trasy:
X
Plesná - Martinov - Třebovice - Svinov - Zábřeh - Vítkovice -
Nová Huť - Bartovice - Šenov - a zpět
Y
Letiště Mošnov - Polanka - Svinov - Mariánské Hory - Hlavní nádraží -
Hrušov - Heřmanice - Rychvald - Orlová a zpět
Z
Hlavní nádraží - Stodolní - Střed - Kunčičky - Nová Huť
- Kunčice - Vratimov - a zpět
Přestupními stanicemi, tedy uzlovými,
jsou:
X/Y nebo Y/X - Svinov
Y/Z nebo Z/Y - Hlavní nádraží
Z/X nebo X/Z - Nová Huť
Velkou výhodou je, že každá trasa obsahuje
dva transfery, tedy přestup na každou z dalších linek.
Na trase X se ze stanice Nová Huť do
zastávky Bartovice a zpět jede skrze průmyslový areál Nové Huti
(kříží se s tramvajovou linkou), nikoli přes nádraží Kunčice,
jak je zvykem jezdit z Ostravy na Havířov. Přestupní zastávka Nová
Huť tak tvoří spolu s trasou Z železniční křižovatku v
pravém slova smyslu.
Všechny stanice záměrně neobsahují
přídomek Ostrava - ve všech případech jde o příslušné ostravské
čtvrti, jejich součásti nebo odvozeniny.
Z valné většiny jde o využití již
stojících železničních tratí a jim přiléhajících nádraží, což je
efektivní a zároveň ekonomické.
Nově vybudovat je však potřeba:
pokračování železniční sítě z
martinovského masokombinátu do Plesné (a také zřízení stanice Martinov a
Plesná);
novou a v budoucnu jistě velmi
užitečnou stanici Zábřeh na již existující železniční síti;
finančně asi nejnáročnější
přestupní stanici Nová Huť (která zatím nemá ani jednoduché nádraží,
významné již fungující železniční cesty se však na ní kříží);
plánovanou a strategicky i v mezinárodním
kontextu velmi významnou výstavbu nádraží Letiště Mošnov (jenž je také
využíváno pro mimoostravskou železniční osobní i nákladní přepravu);
revitalizaci již existující, avšak nevyužívané
stanice Hrušov;
zřízení nové stanice Heřmanice;
vybudování příměstské
železniční stanice Rychvald;
obnovení příměstské železniční
stanice Orlová, resp. její přesunutí do oblasti sídliště Slezská u
Nádražní ul.;
dobudování zastávky Stodolní (již
dokončeno).
Je třeba zdůraznit, že jde o malé
investice ve srovnání s již fungující sítí, která se dá takřka ze dne na
den využít do neúplného a prozatímního provozu městské rychlodráhy na
nejdůležitějších úsecích - z velké části je totiž dobudování zatím
neexistujících pointů v podstatě okrajovou záležitostí, jejichž
uskutečnění však může příslušným městským čtvrtím
dodat spoustu pracovních příležitostí a profitu z hlediska dalšího nového
členění města, urbanizace. Netřeba zdůrazňovat,
že pracovními příležitostmi se nemyslí jen samotné vybudování rychlodráhy
a příslušných koridorů s nástupními či přestupními
prostory, ale též tvorba specifických zakázek, jako je architektura hal,
vlaků a služeb, které se k novým meet-pointům váží v dlouhodobé
budoucnosti, včetně možností nalákat investory a zvýraznit renomé
města (v tomto případě by šlo minimálně o celorepublikovou
raritu, která nemá srovnání s jinými městy podobné velikosti možná i v
celoevropském měřítku).
Říkáte, že je to mystifikace? Ano,
správně! Ale co je to mystifikace? Něco jako hra na realitu, mámení
mysli, vydávání nepravdy za pravdu, matení veřejnosti, manipulace?
Přesně tak! Nezapomeňte však, že díky mystifikaci a jejímu
přijetí můžeme zdánlivou utopii převést v realitu! Zároveň
je třeba vždy mystifikaci brát jako snahu o smysl pro humor...
Přiznáváme, že tento text je z velké
části mystifikace nebo utopie, ale uznejte - pokud jste bedlivým
čtenářem - že má i reálné podklady a že pokud by se podařilo z
vaší strany na uvedené myšlenky jakýmkoli způsobem přistoupit, nemožné
se může jako mávnutím kouzelného proutku změnit ne v sladký sen, ale
v sladké bdění, v sladkou realitu, která se stane vaším snem!
Máte-li jakékoli připomínky nebo byste se
k nám chtěli připojit (zdůrazňujeme, že nejsme sekta),
kontaktujte e-mail uniroma@seznam.cz,
příp. zavolejte na 776 806 938 (jsme i na skajpu, a to pod
přezdívkou irtodelie).
Určitě jsou to smysluplnější
myšlenky a také užitečnější, životu potřebnější a
prospěšnější, než řešit např. umístění raketových
základen...
Chcete-li se o našem sdružení něco
dozvědět, klikněte zde.
Máte-li zájem o nějaké kurzy,
pokračujte sem.
Nebo byste si radši ještě
přečetli něco o teleportu? Načtěte si tedy hru Irtodelie.
Anebo byste nejraději po tom všem už
nadobro opustili tento nic neříkající virtuální svět? Ani tato
stránka nemůže být nekonečná... V tom případě
doporučujeme vypnout počítač nebo zadat do vyhledávače
jinou adresu, kde snad najdete něco méně virtuálního...
Tento článek je z data 12. 05. 2007
a nezohledňuje později již vybudované stanice Letiště Mošnov a
Ostrava-Zábřeh, následované časem možná i dalšími.
Zajímá-li vás nová fyzikální jednotka, na
kterou je i teorie relativity krátká, musíte si chvíli počkat. Limitovaná
edice.
Poslední aktualizace dne 27.
12. 2021